close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פניה מיניב חניא בנוגע לסינון סולולרי

הרב יניב חניאב חשוון, תשעב30/10/2011

הגלישה הסולולרית הבלתי מסוננת מהווה אתגר עצום וחד, שמאוד מאוד קשה להתמודד איתו. הרב יניב חניא מתאר את המצב ומחפש פתרון...

תגיות:

שלום רב לחברי היקרים לדרך ולגולשי שורש...

לאחרונה, מכיוונים שונים, אני מתוודע לבעיה "חדשה" ודי מזוויעה בתחום של המלחמה בבעיות האינטרנט- הבעיה של גלישה סולולרית. כיום, המכשירים הסולולרים מאפשרים גלישה מקבילה כמעט לגלישה מהבית וממחשב "רגיל" ובחלק מהמקרים אפילו גלישה נוחה יותר, מהירה יותר ותכליתית יותר. בגלל ה"אפליקציות" שהן מהירות, נוחות וזמינות (לדוגמא- הרבה יותר נח לעשות שימוש באפליקציה של דה מרקר מאשר לגלוש לאתר העמוס). ממילא, כל הבעיות הענקיות שגלישה בלתי מסוננת מציבה עוברות למכשיר הנייד וניתן כיום לגלוש לכל הזוועות, הבעיות והזוהמה העולמית בחלקיקי שניות מהמכשיר. למעשה, השבוע שלחו לי מחברת סינון מסויימת אתר זוועה אמיתי (התעללות בילדים, פדופליה, דם ואש ועינויים) שנראה טוב יותר בנייד מאשר במחשב הרגיל!!!

הבעיה בניידים היא גדולה אף יותר, משלוש סיבות, הראשונה היא זמינות, המכשיר הנייד הוא זמין, מהיר ונמצא תמיד. שלא כמו המחשב, שצריך לשבת מולו, להקדיש לזה זמן וכו', הנייד תמיד שם והפיתוי הוא תמידי ומטורף. דמיינו לעצמכם חייל שעולה לשמירה של שמונה שעות על הבונקר בקציעות, הוא בהחלט צדיק, אדם טוב וטהור, אבל אחרי ארבע שעות הוא מתחיל ל"שחק", לראות קצת סרטונים, אחרי חמש שעות הוא כבר נכנס לאתרים "מצחיקים" ומשם הדרך לדברים גרועים ולאתרים זוועתיים, היא קלה מאוד. הפיתוי זמין, מיידי ותמיד שם, בנסיעות ארוכות, בבית, בשירותים, וגם בזמן השיעורים בכיתה, מתחת לשולחן. המכה היא קשה וההתמודדות של מחנכים הופכת לבלתי אפשרית.

הסיבה השניה היא שבניגוד לספקי האינטרנט המסונן, הרי שבסינון תכנים בנייד חייבים את הסכמת החברות הסולולריות הגדולות, שכרגע מסרבות בתוקף לסנן. למרות שיש ניסיון של רימון עם סלקום, הרי שסלקום, מטענות של חופש מידע וכדומה, די מסרבים להשקיע כסף בקידום המסלול, שיש בו גם בעיה של תשלום חודשי קבוע שמרתיע רבים. כרגע חלק קטן מאוד משתמש בכלי הזה. למעלה משנתיים שאני עובד מול חברה סולולרית מסויימת ולאחר מכן מול השלישית, בנסיונות שכנוע להציע מסלול מסונן, אולם החברות מסרבות לשתף פעולה. גם רמי"ם, רבנים, ראשי ישיבות ועוד עשו נסיונות דומים ללא הצלחה.

הסיבה השלישית היא, כתמיד, חוסר מודעות של ההורים למקומות שאליהם ניתן להגיע. וזאת, למרות שאני מדגיש שהבעיות של הנפילות דרך הנייד הן לא רק בעיות של ילדים ונערים, אני מקבל פניות ועונה על שאלות של בחורי ישיבה, אברכים, רבנים, מבוגרים, אנשי הי טק ומעבירי שיעורים על נפילות בלתי פוסקות ואתגרים שכנראה אי אפשר לעמוד בהם.

בתקופה האחרונה אני מנסה לקדם רעיון מעשי שיש לי בתחום, שמבוסס, בעיקרון, על אפליקציה מאוד מאוד קטנה ונוחה לנייד. האפליקציה, בניגוד לרעיונות אחרים, גם אינה מסננת תכנים, מה שיכול להוות הרתעה לאנשים עובדים שצריכים באמת קישוריות מליאה, לגרפיקאים וכו'. ובכל זאת היא יכולה, לענ"ד, להוות מחסום מדהים. פניתי עם הרעיון לכמה חברות, כולל מפתחי סולורר, מפתחים מהודו וכדומה וכולל כמה גופים די גדולים שכמעט כולם ראו את היתרון של הרעיון על רעיונות אחרים (תשלום חד פעמי, של 3$, מודל כלכלי שיכול להחזיק את המערכת ללא תשלום של המשתמש, אפליקציה נוחה להורדה וחסימה שיכולה להיות מוחלטת, ללא סינון). הבעיה היא, כרגיל, מימון. כאשר כאן מדובר על בעיה כפולה- צריך מימון לפיתוח (לא כל כך הרבה, כמה אלפי דולרים), ומימון להפצה, הבאה למודעות והגעה להורים ומחנכים (הרבה). אני מדגיש שבסך הכל יש לתפיסה של המערכת יכולת מימון עצמאית אחרי הפיתוח הראשוני.

בשל חשיבות העניין לעם ישראל כולו, חשבתי שיש מקום לפנות בנושא זה גם לתורמים. מאז ומתמיד אני מתקשה להבין מדוע "קל" לאנשים לתרום יותר ממאה אלף ₪ לטובת ספר תורה וקשה לתרום סכומים קטנים בהרבה לטובת טהרה, קדושה ומניעת סבל בל יתואר מיהודים. היה לי אפילו ניסיון כמעט מוצלח עם תורם גדול שהתעניין בנושא, שירד בסופו של דבר בשל סיבה טכנית (מכתב הסכמה מרב מסויים, מה"חוג" שלו שלא הצלחתי לארגן).

אני חי את העולם הזה יום יום, רואה את הנפילות הבלתי פוסקות, את הסבל האנושי של אנשים שלא מצליחים להפסיק, את "נפילות ההמשך" (תרגום מעשי של רעיונות זוועה) ואת הקשיים של מחנכים ואני חש שחייבים לעשות עם זה משהו, לפחות להציע סוג של פתרון למי שכל כך רוצה, אבל לא מצליח לצאת מזה. הלב ממש מורתח ובוער מהנסיונות והסבל.

אני פונה גם אליכם, אולי יש מישהו שאתם מכירים שניתן לגייס לטובת מהלך כזה, מישהו שיש לו כסף לתרומות והוא אולי פתוח יותר להצעות לא שגרתיות... בסך הכל, במונחים של תרומות "גדולות" לא מדובר בסכומים גבוהים. אם לא, אודה לכם אם תוכלו להעביר את הפניה הלאה והלאה, אולי ימצא האדם. כמובן שלמי שהדבר רלוונטי אני אשמח לספק פרטים על הרעיון עצמו.

אני אשמח לדבר עם כל מי שיכול לעזור, ניתן לפנות אלי במייל-

[email protected]

בברכה,
יניב חניא
שורש

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה